sjukling.
Legat hemma i två dagar nu med lite feber och en fruktansvärd förkylning som aldrig blir bättre. Blev sjuk innan påsk och låg hemma i stort sett hela lovet. Sedan, efter ytterligare vecka på praktiken tog det omtag. Jag känner att jag verkligen inte har tid med detta nu. Nu trivs jag verkligen och jag vill inte missa!
Så, imorgon hoppas jag att jag vaknar utan feber och att jag kan prata utan att hosta lungorna ur mig.
Så, imorgon hoppas jag att jag vaknar utan feber och att jag kan prata utan att hosta lungorna ur mig.
vfu-uppdatering.
Jag är nu inne på min tredje vfu-vecka av sex. Jag är i en tredjeklass med 26 elever. Hatten av för min lärareutbildare. Jag är så imponerad av att man kan ha så många elever i en klass och kunna komma på ett system som får skoldagarna att fungera. Jag känner verkligen nu hur bortskämd jag var under min förra period när jag hade 16 elever i klassen. Detta är verkligen en utmaning för mig.
Denna period undervisar jag främst i historia, då jag har ansvaret för undervisningen om stenålder och bronsålder. Imorgon har jag min andra lektion och då ska vi gå igenom Bondestenåldern. Det är egentligen inte min favoritepok att undervisa om eftersom jag själv alltid varit mer intresserad av nutidshistoria. Men allteftersom jag lär mig mer om området känner jag faktiskt hur de människorna levde, för så länge sedan, avspeglar sig i hur vi lever idag. Flummigt kanske, men så känner jag lite.
Och det är väl egentligen ganska bra, att man kan ändra åsikt.
Jag är dock inte helt nöjd med min planering, och det är väl lite tjusningen med yrket också, att man kan se hur det man gör påverkar eleverna och göra det bättre nästa gång. Just nu har jag genomgångar med power point och det känns inte riktigt som att jag når ut till eleverna. Det känns som att det är för mycket fokus på mig även om eleverna är med och ställer frågor.
Någon annan gång, kanske när jag själv har min alldeles egan klass, kan man testa att eleverna får söka information själva genom böcker och internet. Då integrerar man ju både datakunskap, källkritiskt tänkande och att eleverna får ta eget ansvar för sitt lärande.
Ett tips till alla som undervisar i historia är dock i alla fall serien Tidsdeckarna som finns tillgängligt gratis på tv4play. 20 minuter långa program om Sveriges historia på ett mycket intressant sätt! Avsnitten om stenålder och bronsålder finns med i min lektionsplanering! :)
Nej, nog ordbajsat om mina lärarfunderingar. Nu ska jag plugga bondestenålder!
Denna period undervisar jag främst i historia, då jag har ansvaret för undervisningen om stenålder och bronsålder. Imorgon har jag min andra lektion och då ska vi gå igenom Bondestenåldern. Det är egentligen inte min favoritepok att undervisa om eftersom jag själv alltid varit mer intresserad av nutidshistoria. Men allteftersom jag lär mig mer om området känner jag faktiskt hur de människorna levde, för så länge sedan, avspeglar sig i hur vi lever idag. Flummigt kanske, men så känner jag lite.
Och det är väl egentligen ganska bra, att man kan ändra åsikt.
Jag är dock inte helt nöjd med min planering, och det är väl lite tjusningen med yrket också, att man kan se hur det man gör påverkar eleverna och göra det bättre nästa gång. Just nu har jag genomgångar med power point och det känns inte riktigt som att jag når ut till eleverna. Det känns som att det är för mycket fokus på mig även om eleverna är med och ställer frågor.
Någon annan gång, kanske när jag själv har min alldeles egan klass, kan man testa att eleverna får söka information själva genom böcker och internet. Då integrerar man ju både datakunskap, källkritiskt tänkande och att eleverna får ta eget ansvar för sitt lärande.
Ett tips till alla som undervisar i historia är dock i alla fall serien Tidsdeckarna som finns tillgängligt gratis på tv4play. 20 minuter långa program om Sveriges historia på ett mycket intressant sätt! Avsnitten om stenålder och bronsålder finns med i min lektionsplanering! :)
Nej, nog ordbajsat om mina lärarfunderingar. Nu ska jag plugga bondestenålder!
i was made for you.
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
But these stories don't mean anything
When you've got no one to tell them to
It's true. I was made for you
I climbed across the mountain tops
Swam all across the ocean blue
I crossed all the lines and I broke all the rules
But baby I broke them all for you
Because even when I was flat broke
You made me feel like a million bucks
You do, and I was made for you
You see the smile that's on my mouth
It's hiding the words that don't come out
And all of my friends who think that I'm blessed
They don't know my head is a mess
No, they don't know who I really am
And they don't know what I've been through like you do
And I was made for you
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
But these stories don't mean anything
When you've got no one to tell them to
It's true. I was made for you
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
But these stories don't mean anything
When you've got no one to tell them to
It's true. I was made for you
I climbed across the mountain tops
Swam all across the ocean blue
I crossed all the lines and I broke all the rules
But baby I broke them all for you
Because even when I was flat broke
You made me feel like a million bucks
You do, and I was made for you
You see the smile that's on my mouth
It's hiding the words that don't come out
And all of my friends who think that I'm blessed
They don't know my head is a mess
No, they don't know who I really am
And they don't know what I've been through like you do
And I was made for you
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
But these stories don't mean anything
When you've got no one to tell them to
It's true. I was made for you