vfu-uppdatering.

Jag är nu inne på min tredje vfu-vecka av sex. Jag är i en tredjeklass med 26 elever. Hatten av för min lärareutbildare. Jag är så imponerad av att man kan ha så många elever i en klass och kunna komma på ett system som får skoldagarna att fungera. Jag känner verkligen nu hur bortskämd jag var under min förra period när jag hade 16 elever i klassen. Detta är verkligen en utmaning för mig.

Denna period undervisar jag främst i historia, då jag har ansvaret för undervisningen om stenålder och bronsålder. Imorgon har jag min andra lektion och då ska vi gå igenom Bondestenåldern. Det är egentligen inte min favoritepok att undervisa om eftersom jag själv alltid varit mer intresserad av nutidshistoria. Men allteftersom jag lär mig mer om området känner jag faktiskt hur de människorna levde, för så länge sedan, avspeglar sig i hur vi lever idag. Flummigt kanske, men så känner jag lite.
Och det är väl egentligen ganska bra, att man kan ändra åsikt.

Jag är dock inte helt nöjd med min planering, och det är väl lite tjusningen med yrket också, att man kan se hur det man gör påverkar eleverna och göra det bättre nästa gång. Just nu har jag genomgångar med power point och det känns inte riktigt som att jag når ut till eleverna. Det känns som att det är för mycket fokus på mig även om eleverna är med och ställer frågor.
Någon annan gång, kanske när jag själv har min alldeles egan klass, kan man testa att eleverna får söka information själva genom böcker och internet. Då integrerar man ju både datakunskap, källkritiskt tänkande och att eleverna får ta eget ansvar för sitt lärande.

Ett tips till alla som undervisar i historia är dock i alla fall serien Tidsdeckarna som finns tillgängligt gratis på tv4play. 20 minuter långa program om Sveriges historia på ett mycket intressant sätt! Avsnitten om stenålder och bronsålder finns med i min lektionsplanering! :)

Nej, nog ordbajsat om mina lärarfunderingar. Nu ska jag plugga bondestenålder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0